Hvordan skal vi bli kjent med Edvard Grieg i dag? spurte han i kronikken, og
fortsatte:
"Det er slik at hver generasjon må skrive historien på nytt. For at vi kan danne
oss en kvalifisert mening om kvaliteten på Griegs musikk, må den spilles og framføres
av dagens beste utøvere. Historieskriving, formalanalyser eller mimring over gamle
innspillinger kan ikke holde liv i musikken,- det er det bare utøvere og publikum
som kan. Et eksempel på dette er det som skjedde på Student-Impulser i Logen i
slutten av april. Der spillte bla. Leif Ove Andsnes Griegs Ballade i g-moll for
det ungdommelige publikum som sto som sild i tønne. Dette er et av de mest dramatiske
og opprivende stykker Grieg har komponert – en fortelling i toner om hans store
sorg og fortvilelse over å ha mistet foreldrene, over kunstnerisk stagnasjon og
rådvillhet. Og fortellingen gikk inn! Sjelden har jeg opplevd et så lydhørt og
konsentrert publikum."
Musikken er Troldhaugens viktigste museumsgjenstand og det eneste middel mot
at museet skal bli et mausoleum, mener Dahl. Men like viktig er det at museet
med utstillinger og sine samlinger bidrar til å inspirere, opplyse og utdanne
oss slik at vi kan hedre Griegs minne med glede og berike oss av hans kunstneriske
kraft også i dag.